Witam serdecznie wszystkich internetowych wędrowców na moim pierwszym blogu i zapraszam do jego lektury.

Portal jedną z najbardziej nowatorskich gier ostatnich lat.

Jak się okazuje Portala nie stworzyli panowie z Valve lecz pewna grupa studentów z DigiPen, która ze swoim nowatorskim pomysłem pewna pięknego dnia pojawiła się w siedzibie tej firmy. Prezentacja zrobiła duże wrażenie na włodarzach korporacji do tego stopnia, że projekt studentów pod roboczą nazwą "Narbacular Drop" dostał zielone światło na realizację. Twórcy tego projektu nie przypuszczali nawet w snach, ze ich marzenia się ziszczą do tego stopnia, ze dostana pracę w Valve i okrągłą sumę na dopracowanie swojego dzieła pod skrzydłami giganta. W ten sposób powstała prawdziwa budżetowa produkcja pod nazwą Portal, która wniosła sporo do świata gier z uwagi na swoje nowatorskie podejście tematu.


W grze sterujemy poczynaniami pewnej bezimiennej pani, która jest królikiem doświadczalnym albo więźniem (tego nie wiemy dokładnie) w centrum zwanym "Aperture Science". Testuje się tam na ludziach najnowsze technologie nie znane dotąd ludzkości. W tym przypadku jest to tzw. "Technologia Portali", która pozwala dzięki pewnemu skomplikowanemu urządzeniu na tworzenie tytułowych portali  i  przemieszczaniu się pomiędzy miejscami na mapie. Czyż to nie brzmi frapująco i ciekawie:). Jak tak to zapraszam do dalszego zgłębiania tajemnic portali.


Wyżej wspomniane przeze mnie urządzenie pozwala na otwieranie lub zamykanie portali. Możemy tego dokonywać niemalże pod każdym kątem. na daną odległość, na większości powietrzni po za oczywiście wodą i powierzchniami metalowym co powoduje w niektórych lokacjach że zadanie które przed nami  czeka znacznie może się skomplikować. Urządzenie do tworzenia portali przypomina futurystyczny pistolet (dla mnie to zmodyfikowany po prostu przez twórców "gravity gun"), który ma funkcję tworzenia portali  (gdzie jednocześnie może istnieć portal odbiorczy i nadawczy) i ich zamykania. Owy pistolet ma ograniczony zasięg działania i trafia z reguły w to co widać. Portal nadawczy może być równocześnie odbiorczym i na odwrót. Dzięki temu daje to możliwość komunikacji dwukierunkowej, gdzie możemy jak przez zwykłe drzwi przechodzić przez taki portal, przerzucać wszelkiego rodzaju rzeczy i strzelać na drugą stronę. Portale posiadają wszelkiego rodzaju własności fizyczne spotykane w przyrodzie, jak choćby zasadę bezwładności czy zasadę zachowania prędkości. Objawia się to tym, ze kiedy zastosujemy odpowiednią pętle portalową to możemy wystrzelić się na ogromną wysokość czy odległość z niewiarygodną prędkością i to wszystko dzięki takiemu prostemu urządzeniu jak i naszej pomysłowości w umieszczaniu portali w odpowiednich miejscach i odpowiednim czasie. Dlatego daje to tak dużo radochy w pokonywaniu zagadek logicznych, gdzie na przykład musimy pokonać dużą odległość aby znaleźć się w innym znacznie oddalonym miejscu. Czyż to nie wspaniałe!:) W sumie takie to proste a daje naprawdę dużo radości.



Na początku gry  mamy do przejścia  misje szkoleniowe, gdzie zapoznajemy się z mechaniką rozgrywki, naszym wcześniej wspomnianym urządzeniem które dzierżymy w łapskach, oraz prostymi zagadkami logicznymi, które zwiększają swój poziom wraz z pokonywanym etapami. Musimy na przykład na specjalnych przyciskach usytuowanych na ziemi umieścić kwadratowe skrzynie, gdyż przedmiot docelowy znajduje się poza naszym zasięgiem i nie możemy tak porostu podejść podnieść tego przedmiotu i zanieść go w miejsce docelowe. Dlatego zmuszeni jesteśmy otworzyć portal nad owym przyciskiem i pod skrzynią, która wpada do środka i w efekcie tego znajduje się nad przełącznikiem. Z zadaniami tego typu spotykamy się przechodząc dalsze etapy treningu co pozwala nam na  zapoznanie się ze wszystkimi niemalże właściwościami tychże portali. Gdy szczęśliwie przejdziemy trening to czeka nas przechodzenie już właściwej rozgrywki, gdzie możemy sprawdzić wszystkie nabyte przez nas umiejętności w misiach treningowych.



W sumie portal swoja perspektywą czy rzutem na akcje może trochę przypominać shootera  (z uwagi na to, ze trzymamy w rękach przedmiot na kształt broni), gdzie są w niej elementy  logiczne i przygodowe, które pięknie spinają się w bardzo zjadliwą całość.
Twórcom dobrze udało się z balansować poziom trudności, gdyż pokonywanie kolejnych etapów, gdzie będziemy rozwiązywać coraz to wymyślniejsze zagadki, aby utorować sobie drogę  na następny poziom,  co nie powoduje znużenia ani zniecierpliwienia.
W sumie większość motywów zastosowanych w grze już kiedyś pojedynczo występowała w rożnych wcześniejszych tytułach (np. Prey), ale tutaj zostało to złożone w spójną całość, która daje swoisty powiew świeżości zaskakujący gracza pod wieloma względami.




Fabuła produkcji jest słabo zarysowana i słabo dostrzegalna na samym początku z uwagi na to, że przez dłuższy czas przychodzi nam tylko rozwiązywać kolejne łamigłówki po to tylko, żeby dostać się na kolejny poziom. Ale w pewnym momencie fabuła daje znać o swoim istnieniu kiedy to akcja w dość dramatyczny sposób zmienia się i zmuszeni jesteśmy stawić czoła dramatycznym wydarzeniom w końcówce gry.




Jeśli chodzi o stronę techniczną portalu to gra działa na silniku Half Life'a 2 i dlatego raczej nie spodziewajmy się wodotrysków graficznych i innych bajerów. Produkcja trzyma jednak wystarczająco odpowiedni poziom, który raczej nie powinien nas odrzucić od monitora, z uwagi na to, ze ci którzy zdecydują się w nią zagrać będą oczekiwać zgoła innych przeżyć i wrażeń. Oczywiście Portal wykorzystuje rozwiązania w sferze fizycznej interakcji z otoczeniem (Havock) tak jak miało to miejsce w HL2, dzięki temu daje to dużo radości z używania wielu napotkanych przedmiotów na naszej drodze w rozwiązywaniu kolejnych zagadek, dzięki którym będziemy pokonywali kolejne poziomy. Inną sprawę stanowi oprawa dźwiękowa, która też na swój sposób jest minimalistyczna. Dzięki temu będziemy mogli usłyszeć przyjemny mechaniczny głos, który będzie stale komentował nasze postępy w grze w sposób nie jednokrotnie zabawny i żartobliwy. Czasami nawet będzie śpiewał fałszując, bądź będziemy słyszeli docinki z jego strony na nasz temat.




W sumie jedynym minusem portalu jest to, że jest niestety stosunkowo za krótką produkcją, mimo ciekawych pomysłów autorów i ciekawej, nieszablonowej oraz satysfakcjonując rozgrywki. Ale nie trzeba się tym zbytnio martwić, ponieważ do tej pory powstało wiele dodatków  ( i powstaje wciąż) w postaci modów i plansz, gdzie możemy dalej oddawać się tej satysfakcjonującej intelektualnej rozgrywce.



Portal stanowi ciekawa alternatywę dla wielu gatunków gier. Moim zdaniem posiadacz "Orange Boxa" nie może się nie zapoznać z tą produkcją, gdyż mógłby wiele stracić w swojej przygodzie z grami komputerowym, chociaż zdaje sobie sprawę, ze nie wszyscy lubią łamigłówki. Jednak mimo tego zachęcam do poświęcania nawet chwili czasu aby zapoznać z ta jakże oryginalną i nieszablonową produkcją bo czas z nią spędzony nie będzie stracony.

Pozdrawiam ihtius.

Krótki gameplay z Portala


ps. Ostani screen pochodzi prawdopodobnie z moda Portal Prelude.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz